Press
Christian Tetzlaff and Lars Vogt in Boston
Boston Classical Review, 31st March 2014 – Tetzlaff, Vogt bring illumination and intensity to duo recital by Aaron Keebaugh
[…] Yet this is music of arresting beauty. The whistling tones that Tetzlaff pulled from his violin hovered in midair. Vogt’s scattered chords left harmonics in their wake, the sound circling overhead like a halo. The soaring line of Bewegt, the fourth of the set, died away into brittle tones in a single melodic arch – compressed romanticism at its finest.The show-stopper of the afternoon was Bartók’s Violin Sonata No. 1, which featured the duo in equally rich and adventurous territory.
[…] Yet this turbulent music breaks frequently into spry themes and passages of warm lyricism. Tetzlaff and Vogt supplied lovely singing tone for the aria and variations of the Adagio. The Scherzo, taken at a brisk pace, had the romp of a Ländler, and their sparkling reading of the finale put the exclamation point on the afternoon’s program. […]
Boston Globe, 01st April 2014 – With Christian Tetzlaff and Lars Vogt, everything sounds bigger and better – by David Weininger
[…] When the violinist Christian Tetzlaff and pianist Lars Vogt reached this passage in their Sunday recital at Jordan Hall, several things happened. Tetzlaff’s tone darkened substantially, the tempo slowed a bit, and he and Vogt expanded the dynamic range, so that each dissonance seemed like a cry of pain. When the music shifted back to the major, it was as though dawn had broken after a long night.
[…] But what was most remarkable was that there was no moment in this entire, familiar, piece that didn’t convey a sense of total creative investment. […]
Christian Tetzlaff on tour with the Vienna Philharmonic, Riccardo Chailly January 2014
NZZ Feuilleton vom 17.1.2014 – Unvergesslich
[…] Gewaltige Spannungsbögen zogen sie dann in Sibelius’ Violinkonzert in d-Moll op.47 zusammen mit dem Geiger Christian Tetzlaff, der hier genau weiss, wie weit er gehen kann. Er interpretierte seinen virtuosen Part in der vorgezogenen Solokadenz des Kopfsatzes und im abschliessenden Allegro entspannt und frei, gleichzeitig aber in so sorgfältiger Abstimmung, dass das Zusammenspiel nie litt. Von einer harmonischen Beziehung zwischen Dirigent, Solist und Orchester zeugten die Schlüsse: der trocken abgezogene Viertel mit wirkungsvoller Pause im ersten, das atemberaubende „morendo“ im zweiten und die geladene Schlusssteigerung im dritten Satz. […]
Beethoven Violinkonzert mit dem Cleveland Orchestra / Franz Welser-Möst in Frankfurt am 10. November 2013
Frankfurter Neue Presse, Andreas Bomba 11. November 2013
[…] Perfekter kann man dieses Konzert nicht spielen. Die Dimensionen, die der Geiger in Richtung piano eröffnet, reichen bis zur Tonlosigkeit. […]
Frankfurter Rundschau online, Wolfgang Heininger 11. November 2013
[…] Und dazu noch ein gut aufgelegter Christian Tetzlaff, der in den Kompositionen versinkt, sich ganz hinein begibt, um unprätentiös wieder daraus hervor zu steigen. […]
London Symphony Orchestra, Antonio Pappano, London 16th May 2013, Schostakovich’s First Violin Concerto
The Guardian – by Martin Kettle
[…] But this is a concerto in which the soloist is always the focus of attention, rarely permitted more than few bars of inactivity, and in Christian Tetzlaff it had an authoritative interpreter of he highest class. Whether it was in the long soliloquy lines of the opening movement or the almost hysteria-driven violence of the scherzo, or the hugely demanding solo cadenza between the last two movements, Tetzlaff was equal to all its demands. There are few violinists to match him at the moment. […]
Bergische Symphoniker, Peter Kuhn, Remscheid 10. Mai 2013, Schostakowitsch 2. Violinkonzert
Bergische Morgenpost – Ulrich Mutz
[…] Was Christian Tetzlaff seiner Violine da an schierer Schönheit und Fülle, Vielfalt und Farbigkeit des Klangs abgewann, war auch schlicht Staunen erregend, Intensität und Wohlklang hielten einander wunderbar die Waage: vom Lamento-Anfng des Kopfsatzes bis zur delikaten Beiläufigkeit seiner Coda. […]
Solinger Tageblatt – Klaus Günther
[…]Was Christian Tetzlaff hier besonders in den Kadenzen an geigerischer Bravour zeigte, dem kann man nur mit dem Begriff „Teufelsgeiger“ gerecht werden. […]
Tonhalle Orchester Zürich, Christoph von Dohnányi, Zürich 11. April 2013, Sibelius Violinkonzert
Tages-Anzeiger
[…] so hat man Sibelius’ Violinkonzert tatsächlich selten gehört. […] Die Rolle, die ihm Sibelius aufträgt, spielt er perfekt. In leicht vornübergebeugter Haltung kniet er sich buchstäblich in die Musik hinein und geht völlig im „Mysterium Sibelius“ auf. […]
Wigmore Hall London, 20 September 2012, J.S. Bach, Sonatas and Partitas for violin solo
theartsdesk.com – Bach without attitude but with bags of personality from this magnificent violinist – by Alexandra Coghlan
[…] When you hear Christian Tetzlaff play you hear Brahms, or Beethoven or, in this case, Bach. What you don’t hear a lot of is Tetzlaff himself. I mean that in the best possible way – so willing is the violinist to submerge himself, to set aside ego and agenda […] There is something so classical (in the Greco-Roman sense) about Tetzlaff’s playing. You get the feeling listening to him that he loves to play beautifully, and where other soloists embrace the grit and flourish in the ugly-beautiful moments he really has to push himself into that place […]
Tonhalle Orchester Zürich, David Zinman, Zürich 25.08.2012, Tschaikowsky Violinkonzert
Neue Zürcher Zeitung – Musikantisch inspiriert
[…] Musikalischer Gewinn brachte zumindest die erste Hälfte mit dem gutgelaunten Hausorchester unter der Leitung seines Chefdirigenten David Zinman und einem phänomenalen Christian Tetzlaff.
Der auch in Zürich gerngesehene Geiger führte sich mit einer überaus inspirierten Wiedegabe des D-Dur-Violinkonzerts op. 35 bestens als Artist in Residence ein. Tetzlaff verbindet blitzende Technik und analytische Schärfe mit umwerfender Musikantik und einer gehörigen Portion Schalk. Zudem verfügt er über schier unendliche Gestaltungsmöglichkeiten, die er verschwenderisch einsetzte, sei es im lyrischen Bereich – wunderbar nuanciert der Gesang in der Canzonetta, der in ein inniges Zwiegespräch mit der Flöte mündete – oder in der furiosen Kadenz des Kopfsatzes. […]


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Christian Tetzlaff and Lars Vogt in Boston
Boston Classical Review, 31st March 2014 – Tetzlaff, Vogt bring illumination and intensity to duo recital by Aaron Keebaugh
[…] Yet this is music of arresting beauty. The whistling tones that Tetzlaff pulled from his violin hovered in midair. Vogt’s scattered chords left harmonics in their wake, the sound circling overhead like a halo. The soaring line of Bewegt, the fourth of the set, died away into brittle tones in a single melodic arch – compressed romanticism at its finest.The show-stopper of the afternoon was Bartók’s Violin Sonata No. 1, which featured the duo in equally rich and adventurous territory.
[…] Yet this turbulent music breaks frequently into spry themes and passages of warm lyricism. Tetzlaff and Vogt supplied lovely singing tone for the aria and variations of the Adagio. The Scherzo, taken at a brisk pace, had the romp of a Ländler, and their sparkling reading of the finale put the exclamation point on the afternoon’s program. […]
Boston Globe, 01st April 2014 – With Christian Tetzlaff and Lars Vogt, everything sounds bigger and better – by David Weininger
[…] When the violinist Christian Tetzlaff and pianist Lars Vogt reached this passage in their Sunday recital at Jordan Hall, several things happened. Tetzlaff’s tone darkened substantially, the tempo slowed a bit, and he and Vogt expanded the dynamic range, so that each dissonance seemed like a cry of pain. When the music shifted back to the major, it was as though dawn had broken after a long night.
[…] But what was most remarkable was that there was no moment in this entire, familiar, piece that didn’t convey a sense of total creative investment. […]
Christian Tetzlaff on tour with the Vienna Philharmonic, Riccardo Chailly January 2014
NZZ Feuilleton vom 17.1.2014 – Unvergesslich
[…] Gewaltige Spannungsbögen zogen sie dann in Sibelius’ Violinkonzert in d-Moll op.47 zusammen mit dem Geiger Christian Tetzlaff, der hier genau weiss, wie weit er gehen kann. Er interpretierte seinen virtuosen Part in der vorgezogenen Solokadenz des Kopfsatzes und im abschliessenden Allegro entspannt und frei, gleichzeitig aber in so sorgfältiger Abstimmung, dass das Zusammenspiel nie litt. Von einer harmonischen Beziehung zwischen Dirigent, Solist und Orchester zeugten die Schlüsse: der trocken abgezogene Viertel mit wirkungsvoller Pause im ersten, das atemberaubende „morendo“ im zweiten und die geladene Schlusssteigerung im dritten Satz. […]
Beethoven Violinkonzert mit dem Cleveland Orchestra / Franz Welser-Möst in Frankfurt am 10. November 2013
Frankfurter Neue Presse, Andreas Bomba 11. November 2013
[…] Perfekter kann man dieses Konzert nicht spielen. Die Dimensionen, die der Geiger in Richtung piano eröffnet, reichen bis zur Tonlosigkeit. […]
Frankfurter Rundschau online, Wolfgang Heininger 11. November 2013
[…] Und dazu noch ein gut aufgelegter Christian Tetzlaff, der in den Kompositionen versinkt, sich ganz hinein begibt, um unprätentiös wieder daraus hervor zu steigen. […]
London Symphony Orchestra, Antonio Pappano, London 16th May 2013, Schostakovich’s First Violin Concerto
The Guardian – by Martin Kettle
[…] But this is a concerto in which the soloist is always the focus of attention, rarely permitted more than few bars of inactivity, and in Christian Tetzlaff it had an authoritative interpreter of he highest class. Whether it was in the long soliloquy lines of the opening movement or the almost hysteria-driven violence of the scherzo, or the hugely demanding solo cadenza between the last two movements, Tetzlaff was equal to all its demands. There are few violinists to match him at the moment. […]
Bergische Symphoniker, Peter Kuhn, Remscheid 10. Mai 2013, Schostakowitsch 2. Violinkonzert
Bergische Morgenpost – Ulrich Mutz
[…] Was Christian Tetzlaff seiner Violine da an schierer Schönheit und Fülle, Vielfalt und Farbigkeit des Klangs abgewann, war auch schlicht Staunen erregend, Intensität und Wohlklang hielten einander wunderbar die Waage: vom Lamento-Anfng des Kopfsatzes bis zur delikaten Beiläufigkeit seiner Coda. […]
Solinger Tageblatt – Klaus Günther
[…]Was Christian Tetzlaff hier besonders in den Kadenzen an geigerischer Bravour zeigte, dem kann man nur mit dem Begriff „Teufelsgeiger“ gerecht werden. […]
Tonhalle Orchester Zürich, Christoph von Dohnányi, Zürich 11. April 2013, Sibelius Violinkonzert
Tages-Anzeiger
[…] so hat man Sibelius’ Violinkonzert tatsächlich selten gehört. […] Die Rolle, die ihm Sibelius aufträgt, spielt er perfekt. In leicht vornübergebeugter Haltung kniet er sich buchstäblich in die Musik hinein und geht völlig im „Mysterium Sibelius“ auf. […]
Wigmore Hall London, 20 September 2012, J.S. Bach, Sonatas and Partitas for violin solo
theartsdesk.com – Bach without attitude but with bags of personality from this magnificent violinist – by Alexandra Coghlan
[…] When you hear Christian Tetzlaff play you hear Brahms, or Beethoven or, in this case, Bach. What you don’t hear a lot of is Tetzlaff himself. I mean that in the best possible way – so willing is the violinist to submerge himself, to set aside ego and agenda […] There is something so classical (in the Greco-Roman sense) about Tetzlaff’s playing. You get the feeling listening to him that he loves to play beautifully, and where other soloists embrace the grit and flourish in the ugly-beautiful moments he really has to push himself into that place […]
Tonhalle Orchester Zürich, David Zinman, Zürich 25.08.2012, Tschaikowsky Violinkonzert
Neue Zürcher Zeitung – Musikantisch inspiriert
[…] Musikalischer Gewinn brachte zumindest die erste Hälfte mit dem gutgelaunten Hausorchester unter der Leitung seines Chefdirigenten David Zinman und einem phänomenalen Christian Tetzlaff.
Der auch in Zürich gerngesehene Geiger führte sich mit einer überaus inspirierten Wiedegabe des D-Dur-Violinkonzerts op. 35 bestens als Artist in Residence ein. Tetzlaff verbindet blitzende Technik und analytische Schärfe mit umwerfender Musikantik und einer gehörigen Portion Schalk. Zudem verfügt er über schier unendliche Gestaltungsmöglichkeiten, die er verschwenderisch einsetzte, sei es im lyrischen Bereich – wunderbar nuanciert der Gesang in der Canzonetta, der in ein inniges Zwiegespräch mit der Flöte mündete – oder in der furiosen Kadenz des Kopfsatzes. […]